Doorbraak voor Sint-Annabos

De intendant Alexander D’Hooghe kondigde vandaag samen met Ben Weyts, Vlaams minister van mobiliteit, en Marc Van Peel, Antwerps schepen van de haven, een doorbraak aan in de vrijwaring van het Sint-Annabos. Door een alternatieve oplossing te vinden voor de opslag van grond tijdens de aanleg van de Scheldetunnel kan het merendeel van het Sint-Annabos bewaard blijven. Dit is één van de maatregelen die voortkomen uit een aantal workshops die de intendant gefaciliteerd heeft met stad Antwerpen, de gemeente Zwijndrecht, Ademloos, Natuurpunt WAL, de Vlaamse overheid en BAM.

Alternatieve opslagplaats van grond zorgt voor belangrijke vrijwaring Sint-Annabos
Het Noordelijk Insteekdok zal gebruikt worden als alternatief voor het Sint-Annabos voor de tijdelijke opslag van grond uit de Schelde bij de aanleg van de Scheldetunnel in het kader van de Oosterweelverbinding. Dankzij deze alternatieve oplossing kan het grootste deel van het Sint-Annabos bewaard blijven tijdens de werken van de Oosterweelverbinding. In de oorspronkelijke plannen van de Oosterweelverbinding moest een groot deel van dit bos tijdelijk verdwijnen om plaats te maken voor grondopslag en de ontwatering van deze gronden.
Na de aanleg van de Oosterweelverbinding krijgt de natuur opnieuw alle ruimte. Zo wordt o.a. een bosverbinding aangelegd tussen Blokkersdijk en het Sint-Annabos, een slikken- en schorrengebied met overstromingsbos en wordt de Charles de Costerlaan omgevormd tot een groene fiets- en wandelboulevard. Het Rot, de Middenvijver, het Sint-Annabos en Blokkersdijk worden zo met elkaar verbonden tot één grote groene long voor Linkeroever.

 

Bekijk hier de presentatie van de persconferentie en hier de perstekst.